Diákélet 2010-2011-es tanév
Diákjaink Petőfi Népében megjelent írásai ( Séta program)
A siker kulcsa: a tanulás
Szeretnél jól szerepelni a dolgozatoknál és a vizsgákon? Te akarsz lenni a legjobb?
Ha igen, akkor itt van néhány tipp, hogy minél több ötöst zsebelj be.
Néhány alapszabály:
- Ne tanuld túl magad!
- Semmit ne tanulj meg úgy, hogy nem érted miről van szó!
- A kávé árt, ha izgatott állapotban iszod meg. A csoki pedig semmit sem segít.
Egyél inkább szőlőcukrot!
Röpdolgozat: Ajánlott a tananyagot kisebb részre osztani, majd azokat sorban megtanulni, végül az egészet átismételni.
Szódolgozat: Ha a szavakat képekhez kötöd, könnyen megjegyezhető és számonkérésnél is gyorsabban beugranak. Az is segít, ha kis cetliket gyártasz, az egyik oldalra magyarul, a másikra pedig a tanult idegen nyelven írod rá a szavakat. Ez a módszer csak idege nyelvnél alkalmazható.
Témazáró: Érdemes folyamatosan tanulni a különböző témarészeket, hiszen egyik napról a másikra képtelenség megtanulni 20-30 oldalt.
Szóbeli vizsga: Oszd be előre az idődet, ne tanulj többet napi 4-5 óránál! Kötelező jelleggel mondd vissza magadnak az anyagot, így rögzítheted a megtanult részeket és kipróbálod, hogy mennyire tudsz összefüggően felelni.
Írásbeli vizsga: Vezess tanulásnaplót! Szerezz be régebbi tesztlapokat és próbáld kitölteni azokat, így megtudhatod, milyen szinten állsz.
Sikeres tanulást!
Berta Bettina 9. B
A lélek
Én is akárcsak ti itt élek a Földön
A gondolataimat pár szóban kiöntöm
Ettől érzem azt, hogy valamicskét érek
Azt hiszem ezzel nem pazarlom a létem
Az alkotás egy oltás a múlandóság ellen
Az eszem egy fegyver
Hegyesre kell fennem
A lélek éle tud vágni csak igazán mélyre
Ha nem vigyázunk, könnyen fürdik meg a vérben
Egyre mélyebbre hatol és a szív közelébe érve
A szemünk láttára veszik oda egy ígéretes élet.
A tragédia láttán nem tanúsítunk részvétet
Hogy miért csináljuk ezt, erre mondj észérvet
Az ember gyáva és hogy ez ne derüljön ki, inkább támad
Hogy érvényesülhess, te sem nyitod ki a szádat
Legális bűnök. Naponta követsz el vagy százat
Így él az ember a Pokol ösvényén járva
Könnyen sérülünk mind, mind a porcelán váza
Kegyetlen világ ez hol a múlt a jelenünk
Szenvedünk, de kínunkban egyre csak nevetünk!
Gerdai Krisztián (G-DAY) 9.B
Diákhitel
Az egyetemi, illetve főiskolai évek alatt egy diák havi kiadása átlagosan 60-80 ezer forint. Ha otthonától távol tanul, ez az összeg ráadásul még tovább nőhet. Ott a tandíj, a tankönyvek borsos ára, netán az albérlet – mindezt hogyan fizessük, ha éppen nincs miből? Erre lehet jó megoldás a diákhitel.
A diákhitel támogatja, hogy mindenki ott és azt tanulhasson, amit szeretne. Mindössze be kell iratkozni az adott egyetemre/főiskolára és ki kell tölteni egy nyomtatványt. Nincs hitelbírálat és nem kell kezes sem. Bármire költhető, legyen szó albérletről, szakkönyvekről vagy akár költségtérítésről. Segíti az anyagi gondok enyhítését a szegényebb családoknál és önállóságra nevel. Más, mint a banki hitelek, ennek köszönhető, hogy kamata a hasonló banki hitelek kamatának a felét sem éri el. A kötelező törlesztő részlet a jövedelemhez, vagyis az anyagi teherviselőképességhez igazodik. Az előtörlesztés díjmentes és közvetlenül a tőketartozást csökkenti. A diákhitel nem jelent akadályt egyéb hitelek felvételénél. Egyetemre/főiskolára való beiratkozáskor nem kell készpénzben befizetni a költségtérítés összegét, hanem mindez rendezhető úgy, hogy a hallgató kérésére a Diákhitel Központ közvetlenül a felsőoktatási intézménynek utalja azt. Más esetben havi rendszerességgel, vagy félévente egy összegben lehet hozzájutni a kölcsönösszeghez. Módosítható a folyósítás gyakorisága is: havi folyósítás helyett kérhető a Diákhitelt egy összegben, illetve fordítva. Akár egyetlen szemeszterre is igényelhető. Kérni lehet a kölcsön folyósításának szüneteltetését, később kérhető a folyósítás újraindítása is. Ha késve érkezik be a számlára a kötelező törlesztő részlet, vagy elmarad a befizetés, akkor késedelmi kamatot számítanak fel, melynek számítása napi kamatszámítással történik.
Egyre több diák veszi igénybe a Diákhitelt, főként vidéken. Legtöbben azért, mert nem tudják kifizetni a tandíjat, ezért sokan a lehető legnagyobb összeget veszik fel. A diákhitel felvétele komoly döntés, csak annak jó befektetés, aki felelősen használja.
Nagy Henriett 10.B
Amíg tárgyaink okosodnak, az emberek magányosodnak
Jelenleg, sőt egyre inkább az ellentétek világában élünk. A végletek leginkább tárgyainkra jellemzőek, főképp az épületek, mobiltelefonok, technikai készülékek terén.
A kérdés, hogy jó-e nekünk, hogy mindez így történik. Hatalmas felhőkarcolókat építenek világszerte, melyekben szinte egy egész városrendszer épül fel, még jobban elszigetelve az embereket a természettől. Előnyeként említhetjük, hogy helytakarékosabb felfelé építkezni.
Ugyanakkor egyre kisebb és okosabb telefonok, adathordozók, számítógépek jelennek meg, sőt már elektronikus könyvről is hallhatunk. Bekövetkezhet-e, hogy az elektronikus adattárolás leváltja a könyveket? Mindenesetre, én nem örülnék neki! A könyvnek van illata, varázsa….nagyanyámról, anyámra, rám száll….szeretem, ha a szobámban rendre sorakoznak, s egyik sem merül le, nem kell újraszoftverelni ………
Véleményem szerint, ha túlságosan beengedjük életünkbe a technikai újításokat és nem vagyunk mértéktartóak elvesztünk sok hagyományt, értéket. Egyre kevésbé figyelünk a környezetünkre, a természetre, embertársainkra.
Pálinkás Diána 11.B- Tiszakécske
XI. Lakiteleki Filmszemle: Függőség
A Lakiteleki Népfőiskola, a Szent István Egyetem és a Dunaversitas Egyesület Zsigmond Vilmos Oscar-díjas operatőr tiszteletére rendezte meg 2010-ben Lakiteleken a XI. Kistérségi és Kisközösségi Televíziók szemléjét. Az utolsó napon, november 26-án a főleg fiatalokból álló telt házas közönség már csak a zsűri által legjobbnak tartott hat filmet láthatta. A nap filmje a Függőség című alkotás lett, amely a közönség által javasolt 25 000 Ft-os különdíját kapta.
Én is ott lehettem a gálán, melyért úgy érzem, köszönettel tartozom iskolámnak. Számomra felejthetetlen élmény volt ezen a színvonalas kulturális rendezvényen részt venni. A számos értékes film közül az én szimpátiámat is a Kovács Ákos által rendezett Függőség című kisfilm nyerte el.
Miközben ott ültem és mindössze 16 perc telt el elejétől a végéig, számos gondolat és kérdés merült fel bennem. Vajon mi is az a függőség? Ragaszkodás? Hozzászokás? Szükséglet? Találhatunk-e ma erre a szóra megfelelő definíciót? A szóra, ami évtizedek, évszázadok óta ezreket dönt a nyomorba bizonyos szerek, folyadékok, növények használatával? Talán ezek jutnak először eszünkbe a függőség szó hallatán.
Napjainkra már egészen másról is szó van. A társfüggőségről, társadalmunk függőségei a televízió, a mobiltelefon és az internet. Elgondolkodtató, hogy mennyire függünk a modern kor vívmányaitól……… és sajnos úgy érzem,hogy ez a szó – függőség – napról-napra egyre tágabb és negatívabb hangvételűvé válik.
A kisfilm főszereplője öngyilkos lesz, mivel sem telefonon, sem a facebookon keresztül nem tud elérni egyetlen ismerőst sem. Napjaink aktualitása, hogy a fiú csak akkor indul el és próbál személyesen kapcsolatot teremteni, amikor többszöri hívás, (még vezetékes telefonra is) és bejelentkezés után sem ér el egyetlen ismerőst sem.
Szerintem sok hasonló kisfilmre lenne szüksége a mai fiataloknak, nekünk, melyeket esetleg tanórák keretein belül is meg lehetne tekinteni. Úgy gondolom, nem én voltam az egyetlen, akiben ez a film elindított valami furcsa érzést, gondolatot, hogy rossz irányba tartunk…….. Azt hiszem, beszélhetek azoknak a társaimnak a nevében is, akik ott voltak velem, hogy igen is szükség van az ilyen filmekre, és nagyon fontos, hogy a ma élő társadalmi problémákkal tisztában legyünk, megvitassuk azokat, majd próbáljunk változtatni rajtuk!
Pálinkás Diána 11.B
|